Bilakah Salahuddin Al-Ayyubi yang ke-2 Akan Muncul??!!!

JoM LIFe BerS@M@ RaZiBanNa

Gagasan Minda Razibanna

Jom Muhasabah - HaNyA SiSa uNtUk ALLAH????!!!!!!
Salam... Jom kita sama2 Muhasabah ape yg kita telah lakukan selama ini....
  • Sholat kita....atau apa jua urusan yang dikatakan ibadat khusus selalu dikerjakan tidak tepat waktunya. Kita sering melaksanakan sholat selepas kita puas melayani perkara lain. Kita melaksanakan ibadah setelah kita puas tengok tv sehingga habis rancangan kegemaran, barulah sholat. Kita sholat setelah puas berbual dengan kawan, barulah kita sibuk tengok jam dan baru lah tersedar diri belum sholat..ataupun bila kita puas meng’explore internet barulah perasan yang tanggungjawab belum tertunai...ataupun setelah kita puas tidur dgn lena, barulah terjaga dan baru sedar akan sholat..Subhanallah..

  • Itulah yang dimaksudkan sisa untuk Allah...membentangkan amal kepadaNya setelah kita puaskan diri dengan perkara lain tanpa keuzuran atau kekangan. Sedangkan Allah sedang menanti sujud sembah hambanya, tapi kita melewatkan pertemuan dengan tuhan..nauzubillah...inilah yang membuatkan saya rasa terkena pada diri sendiri yang sering saja terleka akan hal ini.Kalau difikirkan dengan akal manusia yang serba dhaif ni, kita sendiri pun tidak mahu menerima sisa pemberian orang lain..kan? apatah lagi Allah..yang Maha Pemberi..Bukan sahaja dalam soal ibadah sholat, malah ibadah lain juga kita bagai terlepas pandang akan hal ini..seperti dalam soal sedekah atau hal kebajikan lain,sering kali saya mendengar bualan orang "xpelah,ada lebih nanti kita sedekahkan untuk orang kat sebelah"....atau.."nanti kalau ada kelapangan, saya pergilah ceramah agama tu"....

  • Hmm..kenapa perlu ada 'LEBIHAN' atau 'LAPANGAN' baru kita nak bergerak selangkah untuk mendekatiNya...bimbang setelah kita 'mind set' bila ada yang lebih atau sisa lapang baru kita nak beri untuk Allah....walau sisa yang kita persembahkan itu tidak sedikitpun berkurang atau bertambahnya kekuasaan Allah, tapi dengan cara inilah Allah ingin menguji dan menilai setiap hambaNya..setakat mana hambaNya meletakkan keutamaan ibadah kepadaNya disetiap sudut tindakan dan gerak kerja mereka..

"Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi, sebagai perhiasan baginya, untuk Kami menguji mereka, siapakah diantaranya yang terbaik perbuatannya"

~Al-Kahf:7



  • Gerun rasanya hati ini bila fikirkan diri sendiri sebagai orang yang berkata-kata...kerana Allah akan menguji iman hambaNya atas setiap apa apa yang diperkatakan...namun, mungkin jugak bila saya yang berkata-kata ini boleh jadikan ia salah satu penguat untuk saya sentiasa ingat akan hal yang sangat penting daripada terlepas pandang lagi... insyAllah..

Jom sahabat!!!...Sama-sama kita persembahkan yang terbaik untuk Allah...Tuhan Yang Maha Memberi..

Labels:
Muhasabah 
0 Responses

Dunia Maya Ku.........................................(*tekan off dibawah jika nak off)


MyCartopia.com Click here to get one

Related Posts with Thumbnails
  • Baiti Jannati

    Baiti Jannati
    My Happy Family

    ~ Demi Masa ~

    ~ Hari-Hari Dalam Hidupku ~

    Terima Kasih Atas Kunjungan

    Jom Jadi Followers Saya (",)

    JOM !!!!! MELAWAT ZOO RAZIBANNA

    Selamat datang kepada semua pengunjung... Sila melawat zoo razibanna raudhah park dengan percuma... (",)

    ~ikan oh ikan~

    ~kura2 oh kura2~

    ~Penguin Oh Penguin~

    ~Spider oh spider~

    ~Hamster oh Hamster~

    ~katak oh katak~

    ~Pari oh Pari~

    Terima Kasih!!!! Sila Datang Lagi... (",)

    Jom Solat

    Jom Solat
    Solat mencegah dari melakukan kemungkaran

    Akademi Fisabilillah

    Akademi Fisabilillah
    ~ Mewarisi Perjuangan Rasulullah ~

    Jom Bantu Palestin!!

    Jom Bantu Palestin!!
    Bebaskan Al-Aqsa!!!

    Jom Perangi Yahudi

    Jom Perangi Yahudi
    " Khaibar khaibar Ya Yahud!!! Jaisyu Muhammad Saufa Ya'ud!!!"

    Jom Berjihad!!!

    Jom Berjihad!!!
    Jihad Paling Besar Adalah MENENTANG PEMIMPIN yang ZALIM

    Jom dzikir

    Jom dzikir
    Sesungguhnya dengan Mengingati Allah, Hati2 akan Menjadi tenang

    Jom Boikot Syaitan!!!

    Jom Boikot Syaitan!!!
    Sesungguhnya Syaitan Adalalah Musuh Yang Nyata

    Jom Ingat Mati

    Jom Ingat Mati
    Manusia yang Bijak Adalah Selalu Ingat Mati & Bersedia Menghadapinya

    Jom BerBaitul Muslim

    Jom BerBaitul Muslim
    "Lelaki yang soleh adalah untuk wanita yang Solehah"

    Jom Jadi Generasi Al-Quran

    Jom Jadi Generasi Al-Quran
    Al-Quran akan menjadi peneman kita ketika di Barzakh

    Jom Berukhuwwah

    Jom Berukhuwwah
    ~ We Unite 4 Islam ~

    Jom Makan Makanan & Minuman Yang Halalan Thoyyiban

    Jom Makan Makanan & Minuman Yang Halalan Thoyyiban
    Mencari yang HALAL adalah Fardhu Bagi Muslim

    Jom Rapatkan Soff

    Jom Rapatkan Soff
    Hayati Surah Assof

    Jom Jauhi Dosa

    Jom Jauhi Dosa
    NERAKA adalah seburuk2 tempat kembali

    Jom Tutup Aurat

    Jom Tutup Aurat
    Nasi Lemak yang terbuka dihurung lalat dengan Nasi lemak yang tertutup Baik... NAk yang Mana!!?? Lu pikirlah sendiri..

    Jom Boikot Couple!!!

    Jom Boikot Couple!!!
    Indahnye Bercinta Selepas Nikah