Bilakah Salahuddin Al-Ayyubi yang ke-2 Akan Muncul??!!!

JoM LIFe BerS@M@ RaZiBanNa

Gagasan Minda Razibanna

VISI Aku & Syed Qutb

Labels: | Links to this post
Muhasabah 
Aku , roommate , khulafah arrashidin & ………… (“,)




Salam ukhuwwah kepada sahabat2 & roommate2 yg membaca article yg x seberapa ni. Cuma luahan isi hati kecilku tentang roommate ku yg sudah 3 sem kami bersama… kecuali la sorang budak tu yang masuk lewat sket.. Daftar warganegara lambat sangat kot. Hehee. Ok lah.. Orang pertama yg aku nk cite ialah Fadhli. Seorang budak yg pd mulanya pendiam & bijak. Tapi skang die sentiasa ceria dengan games DOTA & Become a legend nyer.. hehe. Bukan tu yg aku nk sentuh. Tp aku fikir2 rupanya sahabat ku ini mempunyai ciri-ciri salah seorang 4 orang sahabat Rasulullah yg terkenal iaitu Saidina Osman. Saidina Osman adalah seorang pemalu & bijak. Dia pun ada ciri2 tu. Peningkatan dalam pelajarannya membuktikan dia bukanlah seorang mahasiswa yang mudah mengalah. Ok. Sekarang nak cite yang sorang ni perangai die ada ciri2 seorang sahabat nabi iaitu Saidina Abu Bakar. Antara ciri2 yg ada kt die ialah seorang yang tenang, bijak & senyap tp tegas. Agak2 sape budak ni.. ? Ha, sape lg kalo bukan Abg Apis kita.huhu. Die sentiasa menjadi rujukan dalam semua bidang pelajaran. Tp budak kelas die slalu panggil die Tok Bomoh. X tahu la sebab ape… huhu Ha, yg last nk cite ni agak2 die ade ciri2 saidina Omar atau Ali? Ciri2nyer ialah pandai berdebat. Tu je kut yg aku Nampak. Hehe. Sape lg kalo bukan org yg matlamat Utamanyer menjadi pendebat Royal… Si Faisal tu lah. Ada ciri2 Saidina Ali yg pandai berdebat. Tp jiran aku ( Liwau) kata budak2 debat ni 70% tipu & 30% je yg betul.. Sejauh mana kesahihan nyer terserahlah kat kita tuk menilai… Huhu. Ok. Habeh dah ape yg aku nk cite pasal roommate2 kesayangan aku ni. Ops, jap. Kalo ciri2 saidina Omar ade kt sape plak? Hmm.. Kalo nk di kaitkan ngan aku, ciri2 yg ade, garang je lah.. Tp Saidina Omar garang dalam mempertahankan Islam. Moga aku yg lemah lg hina ni dapat mencontohi sifat2 sahabat nabi ni. Akhir kata dari aku, moga kita sama2 mencontohi sifat2 sahabat2 nabi ni yg Allah dah janjikan Syurga kepada mereka. Amin…..
(“,)Roommate Mu Razi…..
Kenapa Tarikh Pilihanraya kampus (PRK) UiTM Jengka & Universiti seluruh Malaysia dirahsiakan & lambat????







Salam ukhuwwah kepada sahabat2 kampus. Jauh di dalam benak fikiran saya melahirkan persoalan tentang tarikh Pilihanraya Kampus yang menjadi teka-teki… Kenapa lambat??.. Biasanya tahun2 sebelum ini akan dilakukan pada hujung semester..
Bukan sengaja saya persoalkan isu ini, tetapi sudah menjadi lumrah kepada mahasiswa “alert” dengan perkembangan sekeliling. Tambahan kita mahasiswa adalah asset kepada kepimpinan Negara suatu hari nanti..
Antara keburukan jika melambatkan PRK ialah menyebabkan kelicinan dalam pengurusan kepimpinan yang baru yang dimandatkan oleh “Rakyat Mahasiswa” menjadi kucar-kacir kerana setiap awal semester akan diadakan pelbagai aktiviti2 pembukaan bagi semester itu. Jadi memerlukan masa untuk merancang & menyusun..
Saya juga dimaklumkan bahawa sistem baru diperkenalkan dalam PRK akan datang iaitu sistem E-Voting. Banyak khabar2 yang mengatakan system ini mempunyai kelemahan dari segi penipuan bilangan mengundi. Setiap bilangan pengundi yang mengundi boleh ditambah bilangan undiannya sedangkan yang mengundi hanyalah seorang. Entahlah, benar atau tidak bergantung kepada yang menilai..
Ada sahabat saya maklumkan kapada saya bahawa di Universiti Darul Iman PRK dijalankan tanpa sedar!!!. Tahu2 je dah berubah kepimpinan MPP. Saya harap tidaklah berlaku kpd kampus kita
Yang penting, Mahasiswa wajib diberi hak SETELUSNYA didalam PRK yang akan berlansung nanti.
SAHABAT2 BOLEH MENGHANTAR KOMEN SAHABAT2 DI RUANG YANG DISEDIAKAN.. (“,)
“Majulah Ummah Mahasiswa untuk Negara”


Rahmat Ujian

Janganlah kita putus asa dengan Rahmat Allah dalam mencari CintaNya... Teruskan Usahamu itu hingga mencapai madu Iman...





Wahai Mahasiswa Islam ....







Berkemungkinan ada pemuda di kalangan kamu yang ingin tahu, apakah didalam konteks da'wah Islamiah ini kaum pemuda tidak seharusnya lagimeneruskan pembelajaran mereka! Malahan yang wajib mereka perjuangkanialah membawa Risalah Islam dan menyampaikannya terhadap masyarakat?Jawabnya, tidak. Malahan buat peringkat ini sasaran yang penting ialahpemuda-pemuda perlu melengkapkan diri dengan berbagai-bagai bidang ilmupengetahuan yang berguna. Di samping itu, dan di masa masih di bangkusekolah, cuba-cubalah menyampaikan fahaman Islam yang sebenar kepadarakan-rakan sejawat, yang sebilik darjah, kepada keluarga di rumah,masyarakat, sahabat-handai dan jiran tetangga.Cubalah berda'wah kepada mereka-mereka ini. Terangkanlah kepada merekatentang hakikat Islam. Jelaskan kepada mereka setiap yang halal dan yangharam. Galakkan mereka melakukan kebaikan dan tinggalkan sebarangkemungkaran.Di atas seruan dan harapan saya ini, kepada pelajar-pelajar semua, baikyang masih di bangku sekolah menengah mahupun yang telah mendudukipusat-pusat pengajian tinggi, saya harap seruan saya ini tidakbertentangan dengan pembelajaran anak-anak semua. Gunakanlah dimasa-masa cuti dan di waktu kelapangan anak-anak bagi melaksanakan tugasda'wah Islamiah. Mudah-mudahan dengan usaha dan tekun anak-anak itu,semuga Allah akan susuli dengan hidayat petunjuk-Nya kepada orang-orangyang anak-anak da'wahkan itu. Andai kiranya di atas usaha dan tekunanak-anak itu menyebabkan ada di antara mereka yang mendapat petunjuk,maka anak-anak inilah yang paling beruntung di muka bumi ini, mengikutapa yang telah dijelaskan oleh junjungan besar kita, Muhammad s.a.w.Untuk menjadi seorang dai', wahai pemuda-pemuda Islam, maka perlulahkamu melengkapi diri kamu dengan akhlak yang mulia, berusahamenyampaikan da'wah Islamiah dengan uslub dan cara yang bijak, bersifatlemah-lembut seperti yang dilakukan oleh junjungan besar kita.Mudah-mudahan setelah kamu benar-benar bersifat dengan sifat-sifattersebut, maka layaklah kamu menjadi seorang dai' yang benar-benarberpengaruh, diterima oleh setiap golongan lapisan masyarakat. Dengandaya usaha beginilah akan tertegaknya kebaikan dan terhapusnyakemungkaran.[Peranan Pemuda Di Dalam Menyampaikan Risalah Islam - Abdullah Naseh`Alwan]

Assalamua'laikum...
Dengan lafaz
  • Bismillahirrahmanirrahim saya merasmikan blog saya ini...
  • Moga2 kita sama2 dapat manfaatnye...

Dunia Maya Ku.........................................(*tekan off dibawah jika nak off)


MyCartopia.com Click here to get one

Related Posts with Thumbnails
  • Baiti Jannati

    Baiti Jannati
    My Happy Family

    ~ Demi Masa ~

    ~ Hari-Hari Dalam Hidupku ~

    Terima Kasih Atas Kunjungan

    Jom Jadi Followers Saya (",)

    JOM !!!!! MELAWAT ZOO RAZIBANNA

    Selamat datang kepada semua pengunjung... Sila melawat zoo razibanna raudhah park dengan percuma... (",)

    ~ikan oh ikan~

    ~kura2 oh kura2~

    ~Penguin Oh Penguin~

    ~Spider oh spider~

    ~Hamster oh Hamster~

    ~katak oh katak~

    ~Pari oh Pari~

    Terima Kasih!!!! Sila Datang Lagi... (",)

    Jom Solat

    Jom Solat
    Solat mencegah dari melakukan kemungkaran

    Akademi Fisabilillah

    Akademi Fisabilillah
    ~ Mewarisi Perjuangan Rasulullah ~

    Jom Bantu Palestin!!

    Jom Bantu Palestin!!
    Bebaskan Al-Aqsa!!!

    Jom Perangi Yahudi

    Jom Perangi Yahudi
    " Khaibar khaibar Ya Yahud!!! Jaisyu Muhammad Saufa Ya'ud!!!"

    Jom Berjihad!!!

    Jom Berjihad!!!
    Jihad Paling Besar Adalah MENENTANG PEMIMPIN yang ZALIM

    Jom dzikir

    Jom dzikir
    Sesungguhnya dengan Mengingati Allah, Hati2 akan Menjadi tenang

    Jom Boikot Syaitan!!!

    Jom Boikot Syaitan!!!
    Sesungguhnya Syaitan Adalalah Musuh Yang Nyata

    Jom Ingat Mati

    Jom Ingat Mati
    Manusia yang Bijak Adalah Selalu Ingat Mati & Bersedia Menghadapinya

    Jom BerBaitul Muslim

    Jom BerBaitul Muslim
    "Lelaki yang soleh adalah untuk wanita yang Solehah"

    Jom Jadi Generasi Al-Quran

    Jom Jadi Generasi Al-Quran
    Al-Quran akan menjadi peneman kita ketika di Barzakh

    Jom Berukhuwwah

    Jom Berukhuwwah
    ~ We Unite 4 Islam ~

    Jom Makan Makanan & Minuman Yang Halalan Thoyyiban

    Jom Makan Makanan & Minuman Yang Halalan Thoyyiban
    Mencari yang HALAL adalah Fardhu Bagi Muslim

    Jom Rapatkan Soff

    Jom Rapatkan Soff
    Hayati Surah Assof

    Jom Jauhi Dosa

    Jom Jauhi Dosa
    NERAKA adalah seburuk2 tempat kembali

    Jom Tutup Aurat

    Jom Tutup Aurat
    Nasi Lemak yang terbuka dihurung lalat dengan Nasi lemak yang tertutup Baik... NAk yang Mana!!?? Lu pikirlah sendiri..

    Jom Boikot Couple!!!

    Jom Boikot Couple!!!
    Indahnye Bercinta Selepas Nikah