Bilakah Salahuddin Al-Ayyubi yang ke-2 Akan Muncul??!!!

JoM LIFe BerS@M@ RaZiBanNa

Gagasan Minda Razibanna

Dilema Mahasiswa Islam Masa Kini

(Ikhtilat)
Assalamu'alaikum.......ana nk berkongsi sdikit artikel yg ana amik dr sebuah blog di internet.. supaya kita sama lebih faham mngenai ihtilat dan dapat mengaplikasikannya, insyaALLAH...

“Perkara yang paling berat ditimbang oleh Allah di akhirat kelak ialah akhlak…” dari Abu Dawud & Tarmizi
Nabi diutuskan untuk menyempurnakan dan mengelokkan akhlak. Dan ikhtilat adalah termasuk dalam perkara akhlak…

Ikhtilat – pergaulan bebas antara lelaki dan wanitaIslam ini fikrah,setiap benda ada dhowabit (garis panduan)..Di dalam qamus Al-Muhit,ikhtilat berasal dari perkataan khalato dan dhomaja yg bermaksud bercampur.. (ikhtalato yakhtalitu ikhtilaat)

Merujuk pada kitab fatawa al-Mu3asiroh,perkataan yang melibatkan lelaki dan wanita
1) liqo’
2) muqobalah
3) musyarakah dan sebagainye..

Abu Asid Al Ansori bersama Rasulullah ketika nabi melihat sahabat dan sahabiah keluar dari masjid berpusu-pusu bersentuh-sentuh.. lalu nabi berkata kepada sahabiah2 itu supaya kebelakang supaya tidak berlaku ikhtilat..

Dalam riwayat yang same dinyatakan juga bahawa sahabiah2 ini berjalan di tepi dinding sehinggakan pakaian mereka tersangkut di dinding-dinding tersebut kerana hendak menjaga ikhtilat..

Almu’minuuna wal mu’minaat ba'dhuhum auliya’u ba'dh ya’muruuna bil ma'ruuf wa yanhauna 'anil munkar…

6 dhowabit yang telah ditetapkan oleh Yusof Qardhawi dalam fatawa al muasiroh yang perlu dijaga dalam perhubungan antara lelaki dan wanita.
Kedua-dua belah pihak syabab dan akhawat perlulah menjaga pandangan (ghoddul basar)..· Jangan melihat auratKedua-dua belah pihak hendaklah memakai pakaian yang telah ditetapkan oleh syara3..
· Bagi wanita,semua anggota badan kecuali muka dan tapak tangan.. ‘juyubihinna’
· tudung yang menutupi bahagian dada..Sentiasa menjaga adab (percakapan dan gaya jalan) supaya tidak melampaui batasan..
· Suara bukan aurat tetapi menjadi aurat kalau dilunakkan (manja dan melenggok-lenggokkan) …cakap dengan mantap,jelas dan tepat untuk menutup pintu-pintu fitnah..“wa qulna qaulan ma'ruufa..
· Jangan melenggokkan berjalan, dan menghentak2 sehingga menarik perhatian..“tamsyi alastihya’

* bagi salam..
· seorang lelaki kepada seorang wanita atau seorang wanita kepada seorang lelaki adalah tidak digalakkan..· seorang lelaki kepada jemaah wanita dibolehkan..
· seorang lelaki kepada seorang wanita (ade urusan atau telefon) dibolehkan…
· jemaah wanita kepada seorang lelaki dibolehkan..
Hendaklah kedua-dua belah pihak syabab dan akhawat menjauhi perkara yang boleh merangsangkan nafsu..Elakkan dari berduaan…Sesungguhnya yang ketiga itu adalah syaitan..Hendaklah pertemuan itu berdasarkan keperluan dan tidak melampau..
Labels:
Muhasabah 
2 Responses
  1. munadhia Says:

    salam..hmm.info yg bagus.. tp, nak tny 1 lah..mcm mane yep keadaan dlm komuter/lrt yg sarat dgn penumpang...waktu tu..Ya Allah, mmg akn brhimpit2 lah...merka bknnya tahu kt mcm mna..risau jgk.huhu...

    ana linkkn blog nta yep! syukran.


  2. Fakhrurrazi Says:

    Ooo.. hmm. Itulah dilema kita hadapi ukhti. huhu. persoalan ni mmg menarik. Ana pun x terlepas mengalami masalah yg sama seperti ukhti ceritakn dlm blog ukhti... bila ana baca kisah Tarbiyah ukhti seolah2 ana yg kena.huhu. Punya lah dahsyat ukhti meluahkan @ kongsikan pengalaman..hehe. berbalik kpd persoalan, spatutnya mmg x boleh bersentuhan atau berhimpit begitu. Tetapi kita boleh minimumkn keadaan kita ketika itu dr bersentuhan antara berlainan jantina.. bukan di sengajakn oleh kita.. org lain yg faham tp sengaja mmg die bersalah. tp bg yg x faham ni,kita berlapang dada selagi dia x buat yg pelik2.. Ikhtilat di tempat awam mmg kita kena jaga. tp keadaan kita kadang2 memaksa tuk elak perkara yg lebih buruk berlaku. Contohnya nk tggu sampai kurg org dlm KTM/LRT hingga lewat malam bg seorg muslimah lg bahaya drpd terpaksa sedikit berhimpit sekejap. Papepun, kembali kepada hukum asas x boleh berlaku percampuran. Cuma kalo kita dah tahu begitu, kita kena bersedia dgn langkah2 ape yg perlu kita lakukan. seperti yg ukhti buat menjadikan bag laptop sbg pelindung, satu usaha untuk mengelak dr percampuran. Esok Allah tanya, kita dah ada usaha utk mengelak percampuran. Allah lihat usaha tp x lihat berjaya or not...huhu, maaflah kalo panjang sangat & x menjawab. ini sekadar pendapat dho'if ana berdasarkn sedikit ilmu yg ada..huhu. Wallahua'lam.


Dunia Maya Ku.........................................(*tekan off dibawah jika nak off)


MyCartopia.com Click here to get one

Related Posts with Thumbnails
  • Baiti Jannati

    Baiti Jannati
    My Happy Family

    ~ Demi Masa ~

    ~ Hari-Hari Dalam Hidupku ~

    Terima Kasih Atas Kunjungan

    Jom Jadi Followers Saya (",)

    JOM !!!!! MELAWAT ZOO RAZIBANNA

    Selamat datang kepada semua pengunjung... Sila melawat zoo razibanna raudhah park dengan percuma... (",)

    ~ikan oh ikan~

    ~kura2 oh kura2~

    ~Penguin Oh Penguin~

    ~Spider oh spider~

    ~Hamster oh Hamster~

    ~katak oh katak~

    ~Pari oh Pari~

    Terima Kasih!!!! Sila Datang Lagi... (",)

    Jom Solat

    Jom Solat
    Solat mencegah dari melakukan kemungkaran

    Akademi Fisabilillah

    Akademi Fisabilillah
    ~ Mewarisi Perjuangan Rasulullah ~

    Jom Bantu Palestin!!

    Jom Bantu Palestin!!
    Bebaskan Al-Aqsa!!!

    Jom Perangi Yahudi

    Jom Perangi Yahudi
    " Khaibar khaibar Ya Yahud!!! Jaisyu Muhammad Saufa Ya'ud!!!"

    Jom Berjihad!!!

    Jom Berjihad!!!
    Jihad Paling Besar Adalah MENENTANG PEMIMPIN yang ZALIM

    Jom dzikir

    Jom dzikir
    Sesungguhnya dengan Mengingati Allah, Hati2 akan Menjadi tenang

    Jom Boikot Syaitan!!!

    Jom Boikot Syaitan!!!
    Sesungguhnya Syaitan Adalalah Musuh Yang Nyata

    Jom Ingat Mati

    Jom Ingat Mati
    Manusia yang Bijak Adalah Selalu Ingat Mati & Bersedia Menghadapinya

    Jom BerBaitul Muslim

    Jom BerBaitul Muslim
    "Lelaki yang soleh adalah untuk wanita yang Solehah"

    Jom Jadi Generasi Al-Quran

    Jom Jadi Generasi Al-Quran
    Al-Quran akan menjadi peneman kita ketika di Barzakh

    Jom Berukhuwwah

    Jom Berukhuwwah
    ~ We Unite 4 Islam ~

    Jom Makan Makanan & Minuman Yang Halalan Thoyyiban

    Jom Makan Makanan & Minuman Yang Halalan Thoyyiban
    Mencari yang HALAL adalah Fardhu Bagi Muslim

    Jom Rapatkan Soff

    Jom Rapatkan Soff
    Hayati Surah Assof

    Jom Jauhi Dosa

    Jom Jauhi Dosa
    NERAKA adalah seburuk2 tempat kembali

    Jom Tutup Aurat

    Jom Tutup Aurat
    Nasi Lemak yang terbuka dihurung lalat dengan Nasi lemak yang tertutup Baik... NAk yang Mana!!?? Lu pikirlah sendiri..

    Jom Boikot Couple!!!

    Jom Boikot Couple!!!
    Indahnye Bercinta Selepas Nikah